Seputar Hijrah RasuluLlah SAW



  1. Adakah betul Nabi TIDAK berhijrah pada 1 Muharram ? 
  2. Adakah Nabi tidak seberani Saidina Omar untuk berhijrah terang-terangan..? 
  3. Bagaimanakah kedudukan ibadat Hijrah pada zaman sekrang ? 



إِلاَّ تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَى وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Nota;

1. Tarikh Nabi keluar berhijrah dari Mekah ke Yathrib adalah pada malam 27 SAFAR tahun yang ke 14 selepas dilantik menjadi Rasul, bersamaan tahun 622M. Hijrah baginda ditemani oleh Saidina Abu Bakar.

2. Sejurus keluar dari Mekah, RasuluLlah bersembunyi terlebih dahulu di dalam gua THUR yang terletak hampir 5 batu dari bandar Mekah. Baginda dan Abu Bakar bersembunyi selama 3 hari menunggu waktu yang lebih selamat untuk meneruskan perjalanan.

3. Rasulullah sampai di Quba’ (5 km daripada Madinah) pada Isnin, 8 Rabiul Awwal iaitu selepas 11 hari perjalanan. Baginda mengasaskan pembinaan Masjid yang pertama d Quba’ dan berhenti di sana selama 4 hari. Akhirnya baginda SAW memasuki bandar Yathrib (ditukar menjadi MADINAH) pada Jumaat 12 Rabiul Awwal tahun 1 Hijrah.

4. Orang yang pertama memulakan kiraan tahun Hijrah ialah Saidina Omar iaitu pada zaman pemerintahannya sebagai Khalifah. Ketika itulah juga ditetapkan MUHARRAM sebagai bulan pertama dalam setahun dan juga peristiwa Hijrah RasuluLlah sebagai tahun yang pertama.

5. Meskipun RasuluLlah adalah orang yang paling berani dan meyakini bantuan Allah terhadap dakwahnya, baginda tetap merancang Hijrahnya dengan teliti dan bijaksana. Ini kerana Rasulullah adalah ikutan Muslimin sepanjang zaman, baginda ingin mengajar ummatnya bahawa Islam adalah agama yang bersifat realistik.Setiap perjuangan dan kejayaan adalah juga bergantung kepada kesungguhan dan usaha kita mengambil segala asbab, bukannya dilakukan semberono meskipun kita benar dan Allah bersama kita.

6. Hijrah merupakan antara ibadat yang tinggi kedudukannya di dalam Islam. Makna asal yang boleh difahami ialah berpindah daripada tempat yang menghalang kita daripada mengamalkan ajaran Islam ke tempat lain atau negara Islam yang membolehkan kita beramal dengan aman.

7. Hijrah juga boleh difahami secara tindakan individu iaitu berpindah @berubahnya seseorang daripada akhlak dan gaya hidup yang menyimpang dan maksiat – kepada akhlak dan gaya hidup yang mentaati syariat.

8. Namun makna “Hijrah ke Negara Islam” pada hari ini juga boleh membawa maksud dengan bergabung dan bersama kumpulan atau jamaah gerakan Islam yang berusaha dan beramal ke arah menegakkan Islam. Maka ia juga menjadi kewajipan kepada setiap Muslim berdasarkan kemampuannya.

WaLlah a’lam.



Ustz M Zulkifli Ibrahim
fb.com/uszul.ibrahim


EmoticonEmoticon